Ми показуємо вам матеріали та статті для ролі Коханих.
Нижче розповімо про важливі аспекти спілкування лікарів та лікарок з ветеранами та ветеранками та запропонуємо орієнтовну структуру зустрічі. Ця інформація передусім для фахівців та фахівчинь, тож ми закликаємо тебе передати її своїм лікарям або лікаркам.
Сьогодні загальноприйнятою у світі є практика опанування навичок спілкування лікаря з пацієнтом. Найпоширенішою в Європі схемою комунікацій між лікарем і пацієнтом є Калгарі-Кембриджська модель медичної консультації. В основі моделі — партнерський тип стосунків між лікарем або лікаркою і пацієнтом або пацієнткою, коли останні беруть відповідальність за своє здоров’я. Відповідно до такого підходу пацієнт або пацієнтка є активними членами терапевтичної групи та можуть надати важливу інформацію. Щоб лікування було успішним, лікар або лікарка має звертати увагу на емоції пацієнта або пацієнтки, їхні потреби, поведінку, розуміння свого стану, а також вибір методів лікування.
Калгарі-Кембриджська модель описує численні комунікативні навички, які можуть допомогти лікарю/ці максимально ефективно супроводжувати пацієнта/ку на всіх етапах його/її хвороби. Автори моделі виділяють три основні типи навичок, які виконують різні функції в діагностичному та терапевтичному процесі:
У реальних ситуаціях спілкування вони взаємопов’язані, тому медичний персонал повинен опанувати всі їх. У клінічній практиці три групи навичок використовують одночасно.
Відповідно до цієї моделі, лікар або лікарка впродовж візиту пацієнта або пацієнтки виконує 7 основних завдань, 5 з яких є послідовними етапами — початок візиту, збирання інформації, фізичне обстеження, пояснення та планування, кінець візиту — і 2 здійснюються безперервно протягом усього інтерв’ю — побудова відносин, забезпечення структури.
Звісно ця модель медичної консультації є актуальною для будь-кого з пацієнтів та пацієнток. Однак ми закликаємо вас на початку консультації також запитати людину, чи має вона досвід участі в бойових діях, — це дасть вам більше інформації про можливі фізіологічні та психологічні наслідки та дозволить краще адаптувати усі етапи вашої зустрічі.
Далі наведемо структуру зустрічі лікаря або лікарки та пацієнта або пацієнтки.
Встановлення контакту
Виявлення причини для консультації
Згідно з дослідженнями, під час 34 візитів з 51 лікарі та лікарки перебивають своїх пацієнтів та пацієнток після їхньої першої скарги. У 94% випадках інтерв’ю після того, як лікар або лікарка перебивав пацієнта або пацієнтку, у них зникало бажання надалі надавати інформацію.
Дослідження проблем пацієнта
Переваги відкритих запитань:
— Сприяють кращому початковому діагностичному обґрунтуванню.— Допомагають визначити структуру хвороби.— Сприяють ефективнішому поясненню та подальшому плануванню.— Надають час для роздумів.— Допомагають сприймати пацієнта або пацієнтку як партнера/ку.
Додаткові навички для розуміння погляду пацієнтів та пацієнток:
Дотримуватись цих рекомендацій важливо упродовж усього процесу діагностики.
Забезпечення атмосфери відкритості
Звертайте увагу на перебіг бесіди
Невербальна поведінка
Розвиток стосунків
Заохочуйте пацієнта або пацієнтку:
Уточніть готовність пацієнта до фізикального огляду і розкажіть, як він відбуватиметься.
Надання відповідної кількості та типу інформаціїМета: надавати повну й необхідну інформацію, використовуючи індивідуальний підхід до кожного пацієнта або пацієнтки. Обсяг інформації має бути не обмежений, але й не надто перевантажений. ● Надавайте інформацію поступово й перевіряйте розуміння, використовуйте відповідь пацієнта або пацієнтки як керівництво до подальших дій.● Оцінюйте вихідне положення пацієнта або пацієнтки: запитуйте про його/її попередні знання щодо проблеми. Перш ніж надавати інформацію, розпізнавайте ступінь зацікавленості пацієнта або пацієнтки в інформації.● Запитуйте пацієнта або пацієнтку, яка ще додаткова інформація буде для нього/неї корисною, наприклад, етіологія, прогноз захворювання тощо.● Надавайте пояснення у відповідний час: уникайте порад, вмовляння або запевнення.
Сприяння правильному сприйняттю й розуміннюМета: надавати інформацію так, щоб пацієнтові/ці було легше її запам’ятати та зрозуміти.● Організовуйте роз’яснення: розділяйте інформацію на окремі розділи, розвивайте логічну послідовність.● Використовуйте ясну категоризацію або надання орієнтирів. Наприклад: «Я хотів/ла б обговорити три важливих пункти …», «Тепер перейдімо до …»).● Застосовуйте повторення й мініпідсумки для закріплення інформації.● Використовуйте лаконічну, легку для розуміння мову, уникайте термінології або пояснюйте терміни.● Використовуйте візуальні методи передачі інформації: діаграми, моделі, письмову інформацію та інструкції.● Перевіряйте, чи розуміє пацієнт або пацієнтка надану інформацію або складені плани. Наприклад, попросіть його/її повторити те, що ви сказали, своїми словами. За необхідності роз’ясніть незрозуміле.
Досягнення спільного розуміння: урахування погляду пацієнтів та пацієнтокМета: сприяти взаємодії, ураховувати погляд пацієнта або пацієнтки, його/її думки та почуття.● Пов’язуйте роз’яснення з поглядами пацієнта або пацієнтки на власну хворобу, з його/її попередньо висловленими ідеями, побоюваннями й очікуваннями.● Надавайте можливість та спонукайте пацієнта або пацієнтку до співпраці: ставте запитання, просіть роз’яснювати або висловлювати сумніви, реагувати відповідно.● Вловлюйте вербальні й невербальні сигнали пацієнта або пацієнтки, наприклад, його/її потреби надати інформацію або запитати, перевантаженість інформацією, стан дистресу.● Визнавайте переконання, коментарі й почуття пацієнта або пацієнтки щодо наданої інформації, використаних термінів; за необхідності досліджуйте їх.
Планування: спільне прийняття рішенняМета: залучити пацієнта або пацієнтку в процес прийняття рішень, якщо він/вона бажає. Підвищити рівень розуміння й обізнаності пацієнта або пацієнтки.● Діліться своїми аргументами за необхідності; мова про ідеї, процеси роздуми, дилеми.● Залучайте пацієнта або пацієнтку за допомогою пропозицій, а не директивних настанов.● Спонукайте пацієнта або пацієнтку поділитися своїми аргументами: ідеями, пропозиціями та перевагами.● Обговоріть взаємоприйнятний план.● Надавайте варіанти: спонукайте пацієнта або пацієнтку зробити вибір і приймати рішення за його бажанням.● Перевіряйте з пацієнтом або пацієнткою, чи прийнятий план дій та розвіяні всі їхні сумніви.
Запитайте про наявність будь-яких поправок, питань або інших пунктів для обговорення.
Під час обговорення досліджень і процедур:
Під час обговорення думки та значущості проблеми:
Під час узгодження спільного плану дій: